Kreatywnie w Marketing

Social Media, Reklamy Facebook Ads, ai- sztuczna Inteligencja

Agnieszka Piaskowska

Cześć! Witaj na stronie Kreatywnie w Marketing!

Nazywam się Agnieszka Piaskowska i serdecznie witam Cię na stronie Kreatywnie w Marketing oraz w pierwszym wpisie na blogu. Jestem praktykiem marketing social media oraz biznesu online i postaram Ci się na tej stronie przybliżyć te zagadnienia oraz pokazać jak w łatwy i przyjemny sposób prowadzić swój biznes. Tematy wymienione w nagłówku, są tematami które najczęściej będą tutaj poruszane gdyż mają ogromny wpływ na rozwój biznesu online. 

Social Media 

Social media w dzisiejszych czasach to nieodłączny element prowadzenia biznesu zarówno stacjonarnego jak i online. Co jednak zrobić by te social media przynosiły zamierzone efekty oraz rozwijały się w sposób jaki oczekujemy? 
Kiedyś wystarczało tak na prawdę kilka postów, czy zdjęć jeśli chodzi o platformę Instagrama. W tym momencie poszło to w całkiem innym kierunku i by zobaczyć efekty należy stworzyć strategię, poznać idealnego odbiorcę, zadbać o systematyczność, ewentualnie dopalić całość strategi reklamami czyli Facebook Ads. Postaram się stworzyć całą serię wpisów oraz tutoriali, które zaznajomią Cię z tematem i pokażą jak „robić” social media efektywnie. 

Przede wszystkim idealna persona

W języku marketingowym właśnie w ten sposób określa się naszego idealnego klienta w trakcie budowania strategii. Można zatem przyjąć, że idelna persona to nasz przyszły klient (w tej chwili wirtualny), którego dokładnie poznajemy, inaczej – nasz grupa docelowa. 

Nie chodzi tutaj o ogólne stwierdzenia, typu „kobieta w wieku 20-40 lat” , a dużo bardziej konkretne poznanie naszego odbiorcy. Powinniśmy się dowiedzieć w jaki sposób nasza przykładowa kobieta (persona) spędza czas, w jakim jest wieku, jaki jest jej status materialny, co lubi, czym się interesuje, co czyta, a nawet o której chodzi spać. Oczywiście wybrane zagadnienia należałoby dostosować do swojego biznesu i branży oraz do naszej persony. W kolejnym wpisie pokażę Wam na przykładach w jaki sposób szukać i znaleźć idealną persone oraz jak później przełożyć to na dotarcie do niej czy targetowanie reklam. Jeśli chcecie by w przykładach znalazła się Wasza branża piszcie w komentarzach. 

Czas na strategie

Jeżeli chcemy by biznes funkcjonował oraz się rozwijał musimy ustanowić odpowiednie strategie. 
Strategia to dokładnie wyznaczony kierunek w jakim chcemy rozwijać biznes, zbiór działań które doprowadzą nas do obranych celów. Nie ma tutaj miejsca na przypadek. Im lepiej dopracujemy swoje strategie i im bardziej będziemy się ich trzymać, tym szybciej odniesiemy tzw. sukces i osiągniemy swoje założenia. Oczywiście nie chodzi tutaj by trzymać się czegoś co nie działa, bo może się zdarzyć, że strategia została dobrana w zły sposób, więc jak najbardziej widząć, że coś nie działa możemy to modyfikować. Takimi podstawowymi strategiami które powinniśmy stworzyć są: 

Zaczynając od początku zidentyfikowanie nas jako firmy – co tak na prawdę oferujemy, na jakiej sprzedaży nam zależy – szybka pojedyncza akcja czy sprzedaż długofalowa? Jakimi kanałami przekazu chcemy dotrzeć do klienta, na których platformach,  jakim budżetem operujemy, jaki problem klienta rozwiązujemy? Czy jesteśmy autentyczni, spójni wizualnie, mamy dobre opinie, a może jesteśmy nową firmą? Stawiamy na zwiększenie obrotów czy zwiększenie rozpoznawalności marki, a może jedno i drugie? Nasz sm już istnieją, mamy już jakąś grupę odbiorców? 

Więcej o Social media i strategii możesz poszukać klikając tutaj 

Jest to kolejny obszerny temat, o którym można było by pisać godzinami. Główne założenia strategi biznesowej polegają na zbudowaniu długofalowego planu , obraniu celów które prowadzą do osiągnięcia zamierzonego efektu, kierunku działania. Najprościej mówiąć jest to zbiór punktów które doprowadzą Nas do naszego założenia. Cele strategiczne są ściśle powiązane z planem strategicznym i wszystko musi być ze sobą spójne. W zależności na jak długi okres tworzona jest strategia, jej poszczególne punkty mogą ulegać zmianie w zależności od okoliczności jakie panują na rynku i w innych obszarach. 

Dotyczy ona zarówno komunikacji wewnątrz firmy i ustalenia jaśno określonych zasad ale również komunikacji z klientem. 

Link

Podobna do strategi firmy/ biznesowej jednak nastawiona w odrobinę innym kierunku. Pokazuje nam dokładnie krok po kroku, jakie działania należy podjąć by dojść do odpowiedniego założenia. 

Dosłownie w każdej branży można zrobić coś, co wyrózni nas na tle konkurencji. Sprawi to, że klienci dostrzegą Cię w tłumie innych, podobnych firm, a jeśli uda Ci się dodatkowo ich utrzymać pozostaną z Tobą na długo. Najważniejsze to znaleźć „sposób” na siebie, skoncentrować się na dokładnym problemie klienta i podsunąć mu gotowe rozwiązanie. 

To, że docelowo dążymy do sprzedaży jest oczywiste ale ważne by wiedzieć jak efektywnie sprzedawać, komu i kiedy. Jeżeli postawimy czysto na sprzedaż, a zapomnimy o całej reszcie strategii i komunikacji z klientem, sprzedaż będzie przynisła małe korzyści i szybko stracimy klientów. Jezeli jednak zrobimy to z głową wykorzystując tzw. gorące okresy, jeśli dowiemy się komu i co chcemu sprzedać oraz jak dotrzeć do osoby która jeszcze nas nie zna, przyniesie to długofalowe korzyści. Dla Ciebie jako właściciela firmy w formie zwiększania obrotów, dla naszego potencjalnego klienta w formie rozwiązania jego problemu, edukacji i zwykłej sympatii. 

Oczywiście strategi jest wiele więce. Najważniejsze by wybrać te które pasują typowo do naszej branży i tego co robimy. 

Facebook Ads

Facebook Ads to nic innego jak reklamy Facebooka. 
Często czytam w internecie, że ludzie zaczynają reklamować swoje firmy za pośrednictwem Facebooka, ale nic im to nie daje czyli „przepalają budżet”, a tym samym „taka forma reklamy nie działa”. Błąd. Reklamy Facebooka potrafią wręcz pięknie sprzedawać nasze produkty, ale faktycznie by działały musimy albo zlecić ich wykonanie osobie która się na tym zna, albo zagłębić się chodź częściowo w temat i dowiedzieć się jak ustawiać takie reklamy, by generowały zwrot. Dokłądniej ten temat poruszę w kolejnych wpisach i pokaże konkretne przykłady, ponieważ o samym ustawianiu reklam można było by napisać dość grubą książkę, ale zanim do ich ustawiania dojdziemy musisz poznać podstawowe zasady działania i podstawowe pojęcia. Dopiero to po woli sprawi, że zrozumiesz co robisz i jak robić to dobrze. 

Ai – czyli sztuczna inteligencja

Ai, inaczej nazywana sztuczną inteligencją to kolejne bardzo obszerne zagadnie. Ai stała się w ostatnim czasie bardzo popularna, prawie każdy użytkownik internetu słyszła o czacie GPT. Jest to na pewno coś nowego na rynku, ale przynosi ogromne możliwości dla rozwoju Twojej firmy. Ai potrafi mocno ułatwić planowanie strategii, pisanie kodów, postów na strony, wpisów na media społecznościowe. Tworzy również fantastyczne grafiki, loga, całe prezentacje. Oczywiście ma wiele więcej funkcji i zastosowań, co prawdopodobnie będziemy mogli zaobserwować w najbliższych miesiącach ale pokażę Ci w kolejnych wpisach i nagraniach w jaki sposób możesz wykorzystać ją do rozwoju swojej firmy. Uwierz, że to na prawdę bardzo przydatne narzędzie. 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart